Friday, November 18, 2011

PRU-13: PKR Tampin komited & sedia bertanding!

PKR Tampin menyatakan kesediaan untuk menyertai PRU-13 bukan sekadar menjadi jentera untuk membantu rakan komponen PR Tampin tetapi adalah untuk turut bertanding di mana-mana kerusi Dun samada N35 Gemencheh atau N34 Gemas atau P133 Parlimen Tampin.

PRU 1999 PKR Tampin ketika itu telah bertanding di Dun Kota (ketika itu berada dalam Parlimen Tampin). Perolehan undi popular KEADILAN amat memberangsangkan dengan jumlah 2,515 undi (36.09%). BN ketika itu menang dengan majoriti bawah dua ribu undi iaitu 1,929 undi.

Perolehan undi kepada KEADILAN waktu itu melonjak 1,720 undi berbanding perolehan undi PAS yang bertanding dalam PRU 1995 dan hanya memperolehi undi hanya 795 undi. Ia adalah swing undi yang memberangsangkan kepada KEADILAN iaitu 24.28%. Majoriti BN pada PRU 1995 di DUN Kota adalah 5,142 menyusut kepada 1,929 undi majoriti iaitu pengurangan sebanyak 3,213 undi.

Jika ukuran sejarah lampau diukur sebagai bukti penerimaan dan pencapaian, maka seharusnya di Tampin pada PRU-13 kali ini PKR wajib masuk bertanding. Hal ini tidak boleh dinafikan oleh PAS Tampin. Hakikat politik (real-politic) harus dilihat dan dinilai bukan lagi sekadar 'memandang' hasrat PKR itu sebagai saingan atau gugatan kepada politik PAS.

Demi mewujudkan kesepakatan sebagai Pakatan Rakyat, maka kewujudan PKR Tampin harus diterjemahkan dengan memberi laluan PKR masuk bertanding samada di Dun atau Parlimen. Secara penelitian data, PKR Tampin berhasrat untuk bertanding di Gemencheh atas faktor pemilih Bukan Melayu meliputi hampir 40% daripada keseluruhan pemilih berdaftar di Gemencheh.

Akan tetapi jika diberi laluan di lain kawasan, PKR Tampin juga tetap sedia masuk bertanding atas prinsip perjuangan lawan tetap lawan. PKR mempunyai konsep tidak mengira kawasan hatta seperti Dun Gemas sekalipun kerana pencapaian PKR di kawasan yang majoriti Melayu tetap memberangsangkan. Ia terbukti di Dun Palong dan Juasseh yang mempunyai pemilih Melayu melebihi 70%.

No comments: